Ota yhteyttä

Murskaimen ytimessä kuluminen on kovaa

Kuusakoski Oy kerää, käsittelee ja jalostaa jätemateriaaleista uusia raaka-aineita. Kuopion Airakselan toimipisteellä murskataan metalliromua, jota tuodaan kaikkialta Pohjois-Suomesta. Romu lajitellaan ja sopivan kokoiset kappaleet syötetään murskaimen läpi. Murskaimen roottorin kestävyyden varmistaminen onkin arjen toiminnan ehto, jotta metalliset lopputuotteet saadaan eteenpäin terästehtaalle ja uusintakiertoon.

Murskain- ja kierrätysteollisuus on aivan oma teollisuuden haaransa, jossa myös kuluminen on omaa luokkaansa. Kun rautaa raavitaan keskenään, on pelkästään kitka niin suuri, että se aiheuttaa lisäkulumista. Siksi Airakselan toimipisteellä on varattu viikoittain tietty määrä työaikaa pelkästään murskaimen roottorin korjaushitsaukseen. Lisäksi päälle tulee kaikenlaista kulumisen korjaukseen liittyvää hitsausta.

– Karkeasti voisi sanoa, että kuukaudesta menee viikko kaikenlaisen kulumisen korjaamiseen liittyvää hitsausta, kertoo Kuusakosken Airakselan toimipisteen työnjohtaja Juho Huttunen.

Huttunen tuli Kuusakoskelle töihin hitsariksi ja murskaajaksi 15 vuotta sitten. Silloin hän tutustui myös Somotecin tuotteisiin, jotka olivat kovassa käytössä.

– Olen hitsannut roottorin pinnoitukseen varmaan satoja kiloja tavaraa ja Somotecin tuotteet ovat siellä pysyneet, hän toteaa.

Lisäaineita maailmassa riittää, osaamista on harvassa

Somotecin hitsausasiantuntija Olli Riihiluoma on avustanut Kuusakosken Airakselan toimipisteen roottoreiden kulutuksen ja kestävyyden ongelmissa jo ennen Huttusen taloon tulemista. Silloiset hitsauslangat ja -laitteistot olivat sellaisia, joilla pinnoitus ei vain onnistunut.

– Tiesin, että minulla on hommaan sopivat tuotteet ja tarjosin sinnikkäästi apuani. Päätimme tehdä koehitsauksen, vaikka satoi kaatamalla. Rakensimme suojat ja kahden viikon päästä kuulin, että pinnoitteet ovat pysyneet. Siitä lähtien olemme tehneet yhteistyötä, Riihiluoma muistelee.

Nykyään uudet roottorit pinnoitetaan tehtailla valmiiksi ja asennetaan pinnoitettuna paikalleen, jolloin kulutuskesto on vanhoihin malleihin verrattuna parempi. Silti hitsattavaa riittää, koska jatkuvalla hitsauksella parannetaan ja ylläpidetään kulutuskestoa. Airakselassa tavoite on pitää kulutuspinta mahdollisimman paksuna.

– Roottorin pitää kestää jalompiakin teräksiä. Lisäksi kaasut aiheuttavat korroosiota. Kaikki vaikuttaa hitsauslisäaineiden valintaan. Pitää osata tehdä päätelmiä tuotantoomme sopivista tuotteista ja se vaatii ammattitaitoa, Huttunen selventää. 

– Jos ajattelemme esimerkiksi murskaimen läpi syötettävää autoa, niin hitsauslisäaineen tulee kestää sekä iskuja että kulumista oikeassa suhteessa, Riihiluoma lisää. 

Auto onkin hyvä esimerkki isosta yksittäisestä kappaleesta, joka menee murskaimen läpi sellaisenaan. Autosta poistetaan öljyt, nesteet ja renkaat ennen murskausta. Lisäksi koneellisesti poistetaan kaikki sähkökaapelit. Loppuauto murskataan ja on valmis jatkojalostukseen. 

Airakselan toimipisteellä murskataan vuosittain 15 000–19 000 autoa. Ajoittain murskaimeen päätyy autossa piilossa olevia esineitä, esimerkiksi isoja akseleita.  

– Sen kuulee, kun murskain menee rikki, jopa halkeaa. Korjaus vaatii oikeat lisäaineet, hitsirailot sekä hitsaamisen ammattimiehet, joita Kuusakoskella on aina ollut, Riihiluoma jatkaa. 

Kuluminen jatkuu erotteluhallissa

Murskauksen jälkeen tuotteet jatkavat erotteluhalliin, jossa ne jaetaan eri jakeisiin. Kuluminen on yllättävän kovaa, koska pienet jakeet liikkuvat kovalla virtauksella. Somotecin Durmax-panssariteräslevy päätyi erotteluhalliin kulutuslevytestiin.

– Vanha samanvahvuinen, mutta eri valmistajan levy kesti kaksi vuotta, mutta testiksi laitettu Durmax-levy on ollut paikallaan jo neljä vuotta, Huttunen iloitsee. 

– Se näyttää siltä, kuin olisi vasta asennettu. Jos joskus pettää, niin ympäriltä, ei kulutuspinnan kohdalta. 

Durmax-panssariteräslevyn pitkä elinkaari on tutkittu ja testattu. Riihiluoman mukaan kestoikä on noin seitsenkertainen verrattuna kilpailevaan panssariteräslevyyn.

Arki pyörii kun kuluminen on hallinnassa

Murskaamossa kulumisen korjausta tehdään jatkuvasti, koska kaikki työseisaukset ovat tuotannosta pois. Roottorin korjaukselle on varattu oma aika, mutta muu korjaushitsaus tehdään pääasiassa tuotannon yhteydessä. Päivällä tehdään pikaelvytyksiä ja illalla tuotantoajan jälkeen korjataan paremmin.

– Mitä paremmat materiaalit ja välineet, sitä todennäköisemmin hommat hoituvat nopeammin. Tässä avainasia on myös lisäaineiden saatavuus. Jos rikkoutuminen tapahtuu perjantaina, niin aineet on saatava samantien. Korjausta ei voi venyttää seuraavalle viikolle, koska kaikki on pois sen viikon tuotannosta, Huttunen kuvaa murskaamon arkea. 

– Meillä on täällä aika pienet varastot. Jos tulee tilanne, ettei tarvittavaa lisäainetta ole, niin lähden käymään Kuopion Sorsasalossa. Somotecilta on aina löytynyt tarvittavat tuotteet ja vinkit kyseiseen ongelmaan. Samalla vaihdetaan kuulumiset ja ratkotaan ajankohtaiset hitsaus- tai kulutuskestävyyden haasteet. 

– Kuusakosken Airakselan toimipisteen kokoisessa laitoksessa on paljon erilaisia särkyviä kohteita. Olipa ongelma pieni tai suuri, kartoitamme ne etänä tai käymällä paikan päällä ja teemme oikeat hitsauslisäainevalinnat, Somotecin Olli Riihiluoma tiivistää.

#KovaCase